وحیانی بودن ساختار قرآن
این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 34 صفحه تهیه شده استوحیانى بودن ساختار قرآن در نظام واژگانى چگونگى چینش جمله ها و آیه ها و نیز قالب مصحفى آن زیربناى بسیارى از بحث هاى قرآنى را پى ریزى مى كند و پرده بردارى ازمعانى رازهاى آن مى طلبد |
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
وحیانی بودن ساختار قرآن
وحیانى بودن ساختار قرآن در نظام واژگانى, چگونگى چینش جمله ها و آیه ها و نیز قالب مصحفى آن, زیربناى بسیارى از بحث هاى قرآنى را پى ریزى مى كند; و پرده بردارى ازمعانى رازهاى آن, مى طلبد كه بدانیم چه مقدار از این ساختار, وحیانى و از سوى خداوند است و چه مقدار مسلمانان صدر اسلام و مردمان پس از آنها در آن نقش داشته اند. روشن است كه هر چه قلمرو وحیانى بودن گسترده تر باشد, قلمرو نكته سنجى و تیزبینى در این نظام واره آسمانى بازتر خواهد بود.
در این گفتار به یارى خدا قصد آن داریم تا به بررسى چگونگى سامان یابى و كامل شدن نظام كنونى آن در دوران رسالت پیامبراكرم(ص) بپردازیم و اثبات كنیم كه ساختار كنونى قرآن چه در انتخاب واژگان و نظم دهى آنها به صورت آیات و چه در تنظیم آیه ها ضمن سوره هاى كوچك و بزرگ و چه در مرتب كردن سوره ها به صورت مصحف مستند به وحى الهى است.
ساختار كنونى قرآن كه از آغاز در میان مسلمانان متداول بوده بدین صورت است كه از 114 سوره تشكیل یافته و هر سوره به واحد هاى كوچك ترى به نام آیه تقسیم مى شود و تعداد این آیات در سوره ها متغیر است; كوچك ترین سوره (كوثر) سه آیه و بزرگ ترین آن (بقره) 286 آیه دارد. آیه ها نیز برابر نظام ویژه اى از واژه ها و تركیب ها تشكیل مى شوند كه حجم واژگانى آنها متفاوت است; از یك واژه مانند (مدهامّتان) (رحمن/64) آغاز شده و تا حجم یك صفحه نیز مى رسند (بقره 282).
ترتیب سوره هاى قرآن بدین گونه است كه بجز سوره (فاتحة الكتاب) كه آغازگر قرآن است, از بزرگ ترین سوره شروع و به طور تقریبى هر چه به انتهاى قرآن پیش مى رویم ازحجم آیات كاسته شده و سوره ها كوچك تر مى گردند و به سوره (ناس) ختم مى شود.
سخن درباره وحیانى بودن ساختار قرآن را در سه محور پى مى گیریم:
1. انتخاب واژگان و تركیب آنها.
2. تنظیم آیات در ضمن سوره ها.
3. نظام بخشى به سوره ها در قالب مصحف.
وحیانى بودن واژگان قرآنى و نظم آنها
همان گونه كه معانى قرآن از جانب خداوند متعال است, پوشاندن لباس لفظ به این معانى و مفاهیم و چگونگى تركیب و تنظیم الفاظ آن نیز از آنِ خداوند متعال است, نه پیامبر(ص), نه جبرئیل امین و نه كس دیگر.
بنابراین, این احتمال بى اساس خواهد بود كه معانى قرآن از آن خداوند است كه با واسطه جبرئیل بر قلب پیامبرش نازل كرده و آن حضرت خود آن را در قالب الفاظ درآورده است و یا آن كه بر جبرئیل معنى القا شده و او آن را با تعبیرات عربى بیان كرده است. 2
دلیل بر بطلان این نظریه خود قرآن كریم و روایات است كه تصریح دارند بر این كه الفاظ و عبارات قرآن و ساختار آن از آنِ خداست.
نوع فایل: word
سایز:27.9 KB
تعداد صفحه:34