آماده كردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو
آماده كردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو در 83 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc |
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 83 |
آماده كردن فلزات برای استفاده در ساخت بدنه خودرو
آمادهسازی بدنه خودرو
مقدمه:
پس از تولید ورقههای فلزی، همانطور كه گفته شد به علت ناپایداری فلزات و تبدیل آنها به تركیبات فلزی پایدار، سطح فلز را توسط روغنهای مقاوم در برابر خوردگی میپوشانند تا مانع از تغییر ساختار شیمیایی فلز در اثر واكنشهای شیمیایی گردیم به همین علت قبل از آغاز پروسه رنگآمیزی تمیز كردن سطح بدنه خودرو از آلودگیهای مختلف ضروری میباشد، زیرا در غیر این صورت چسبندگی سیستم رنگ به سطح بدنه خودرو و به شدت كاهش مییابد. وابسته به طبیعت قطعه فلزی كه باید رنگآمیزی شود، پروسههای تمیزكاری و آمادهسازی مختلفی قبل از پروسه رنگآمیزی صورت میگیرد. بنابراین تمیز كردن سطح فلز از آلودگیهایی همانند میل اسكیل، لایههای اكسیدی و روغنهای مقاوم در برابر خوردگی، روغنهای پرس و ... ضروری است. تمیزكاری مكانیكی اغلباً توسط وسایلی همانند برس، عملیات سندینگ یا بلاستینگ صورت میگیرد. برای تمیز كردن ناخالصیهای آلی، از حلالها یا مواد فعال سطحی استفاده میشود. از روشهای دیگر آمادهسازی سطح اسیدشویی، فسفاته كاری و كروماته كاری میباشد. انتخاب روغنهای مناسب كه در مراحل آمادهسازی براحتی تمیز گردند و در عین حال تا حدی با رنگها به ویژه آستر امتزاجپذیر باشند، باعث بهبود بازدهی فرآیند رنگ آمیزی میگردد. در صورت عدم امتزاجپذیری نسبی روغنها با آستر احتمال وقوع برخی عیوب در لایه آستر افزایش مییابد. همانطور كه گفته شد تنها نتیجه افزایش تعداد عیوب برای یك لایه رنگ افزایش هزینهها و كاهش كیفیت رنگآمیزی میباشد. به همین دلیل كلیه تغییرات مدنظر در قبل از سالن رنگ همانند تغییر روغنهای پرس، تغییر روغنهای مقاوم در برابر خوردگی، باید با هماهنگی مسئولان مربوط در سالن رنگ صورت گیرد.
مراحل آمادهسازی را میتوان بصورت زیر بیان كرد: تمیزكاری، فسفاته كاری و آبكشی. مراحل تمیزكاری و فسفاته كاری معمولاً در تانكهای غوطهوری صورت میگیرد اندازه تانكهای غوطه وری وابسته به تعداد تولید خودرو میباشد. به عنوان مثال در صورتیكه تعداد تولید بیشتر از ساعت/ بدنه 5 باشد از مخازنی با حجم 450-150 استفاده میگردد.
به منظور جلوگیری از باقی ماندن حبابهای هوا درون منافذ یا مناطق داخلی خودرو و در نتیجه تضمین تشكیل لایه فسفاته و تمیزكاری مناسب، معمولاً بدنه خودرو درون این تانكها دارای حركت میباشد. در سالهای اخیر در بعضی خودروسازیها از روش رتودیپ كه خودرو و درون تانكها میچرخد استفاده شده است.
روشهای فیزیكی تمیزكاری:
توسط تمیزكاری فیزیكی امكان تغییر زبری سطح بوسیله تمیز كردن ناخالصیهای سطح فراهم میگردد. توسط روشهای برس زنی و سندینگ میتوان محصولات خوردگی، ناخالصیها یا رنگهای قدیمی را تمیز كرد. گاهی طی مراحل تمیزكاری قسمتی از برخی از فلزات نیز رفع میگردد. چگونگی تغییرات زبری سطح فلز وابسته به نوع ماده ساینده، نحوه طراحی برس و میزان فشار اعمالی میباشد. زمانی كه سطح فلز دارای سطح بسیار نایكنواخت باشد استفاده از تجهیزات سندینگ كه فقط بصورت افقی بر روی سطح فلز اثر میگذارند كمتر مفید میباشند، در این حالت استفاده از برسهای چرخنده كه علاوه بر حركت افقی دارای حركات عمودی نیز میباشند دارای بازدهی بالاتری میباشد.
در حال حاضر انواع مختلفی از تجهیزات سندینگ كه به صورت الكتریكی یا توسط فشار هوا و بصورت تر یا خشك عمل میكنند، برای تمیزكاری و عملیات زنگ زدایی مكانیكی موجودند. در این روش از مواد ساینده از جنس آلومینا یا موادساینده مصنوعی كه توسط كربید سیلیكون پوشانده شدهاند استفاده میگردد.
عملیات بلاستینگ یك روش مناسب برای تمیز كردن سطوح فلزی از زنگ، میل اسكیل و پوششهای قدیمی میباشد. اصول كار شامل پاشش سندهای از جنس كوارتز،
تمیزكاری بوسیله مواد شیمیایی:
در عمل به منظور چربی زدایی بدنه خودرو از محلولهای چربی زدایی با خاصیت قلیایی ضعیف استفاده میگردد؛ این محلولها شامل مخلوطی از نمكها، عوامل تر كننده سطح و امولسی فایرها میباشند. دمای عملیاتی در
حدود 40و در موارد خاصی حتی تا 60 میباشد. فرآیند چربی زدایی شامل تركیبی از روش غوطهوری و اسپری و در نهایت مرحله آب كشی بوسیله آب مقطر است. به نظر شما چرا باید حتماً از آب مقطر استفاده شود نه از آب معمولی؟
استفاده از روش غوطهوری باعث انجام چربی زدایی اپتیمم انواع روغنها همانند روغنهای ضد خوردگی در مناطق داخلی خودرو و شیارهای خودرو میگردد اما به هر حال استفاده از روش غوطه وری نیاز به مدت زمان طولانی تری نسبت به روش اسپری دارد زیرا در روش اسپری فشار حاصل از اسپری مواد تا حدی به تمیز شدن آلودگیها كمك میكند. به نظر شما اگر برای فرآیند چربی زدایی فقط از روش اسپری یا غوطه وری استفاده گردد چه مشكلاتی و حتی چه عیوبی برای لایه های بعدی رنگ اتفاق میافتد؟
در حال حاضر برای انجام دادن عملیات تمیزكاری شیمیایی، روشهای مختلفی در صنایع مختلف استفاده میشود كه انتخاب روش مناسب وابسته به فاكتورهای متعددی میباشد. انواع اصلی تمیزكنندههای صنعتی بصورت زیر قابل طبقهبندی میباشند:
این روش به منظور عملیات چربی زدایی قبل از اعمال لایه فسفاته روی، زمانی كه از سیستم رنگ مقاومت خوردگی بالایی انتظار داشته باشیم، استفاده میگردد. این روش به خصوص زمانی كه آلودگیها به سختی تمیز شوند مفید میباشد.